داستانک

خیانت در امانت

گفت: «مثل اینکه باز هم، کتابای فلسفیِ خارج از فهمت، خونده‌ای و دوباره، قاطی کرده‌ای.»

خلاصه نوشته
  • برگشت، بهم گفت: کتابارو داده! به یه‌نفر دیگه و اون هم، دیگه اینجا نیست؛ استاد دانشگاهه و شخص مهم و محترمیه! و نمی‌شه دیگه مطرحش کرد! و ازش گرفت! و از این حرفا؛ بعدش هم گفت اگه بخوام، می‌تونه عین همون کتابارو برام سفارش بده، بیارن.

سوغات من، از اون کشور خارجی، اینا بود: یه وسیله موسیقی، یه کلاه و سه‌تا کتاب که تصمیم داشتم ترجمه‌اشون کنم و به فارسی، برگردونمشون؛ بدم بره زیر چاپ.

رفیق چندین ساله‌ام که یه‌وقتی هم، باهم همکلاس بودیم، وقتی اونارو دید، گفت: از وسیله موسیقی و کلاه، خوشش اومده و مشتریشه؛ وقتی کتابارو دید، گفت: اونارو نمی‌خواد بخره اما می‌خواد دو، سه روزی، پیشش باشه؛ نگاش می‌کنه و برمی‌گردونه؛ من هم گفتم: باشه و قبول کردم.

از این موضوع، نزدیک به دو سالی گذشت و اون، نه‌تنها، پول وسایلی رو که ازم گرفته بود، پرداخت نکرد، بلکه کتابارو هم که خیلی واسم، ارزش داشتن و برا پیدا کردنشون، وقت گذاشته بودم، پس نداد.

یه‌روز، بهش گفتم: کلاهمو که ورداشتی! خوُب اون وسیله موسیقی هم، مال خودت؛ کتابامو البته اگه تا حالا خوندیش! برگردون بهم لطفاً.

برگشت، بهم گفت: کتابارو داده! به یه‌نفر دیگه و اون هم، دیگه اینجا نیست؛ استاد دانشگاهه و شخص مهم و محترمیه! و نمی‌شه دیگه مطرحش کرد! و ازش گرفت! و از این حرفا؛ بعدش هم گفت اگه بخوام، می‌تونه عین همون کتابارو برام سفارش بده، بیارن.

می‌دونستم تعارف می‌کنه و نمی‌تونه تهیه‌اش کنه. بهش گفتم: «نه؛ ممنونم ازت و دستت، درد نکنه!» اینجوری شد که دوستی من و اون، به خاطر خیانت در امانت، به‌هم خورد.

همین تازگیا، یه دوست عزیز و بزرگواری، کتابی رو ازم درخواست کرد تا به امانت ببره؛ می‌گفت توی کتاب‌فروشیا، پیداش نکرده؛ کتابخونه‌ها هم که نمی‌دن؛ می‌گن: «همونجا باید بشینی؛ بخونی.» و اینجوری، راحت نیست.

گفتم: نه عزیزم؛ من نمی‌خوام تورو از دست بدم؛ تازه، کتاب است؛ نه جان است که آسان بتوان داد. دوستم، مات و مبهوت مونده بود که من چی دارم می‌گم؟!

گفت: «مثل اینکه باز هم، کتابای فلسفیِ خارج از فهمت، خونده‌ای و دوباره، قاطی کرده‌ای.»

رسانه یادآوری، صدای رسای همه مردم

گرد آورنده
YADAVARI
منبع
Comparative Education
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن

KUBET