یاداشت روز

کلاهبرداری، از نوع مدرن

برخی از فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب، با تبلیغات نادرست، مانند استفاده از همین عملکرد دستگاه‌های الکترولیز، آبای لوله‌کشی شده شهری رو آلوده و غیرقابل شرب نشون می‌دن.

خلاصه نوشته
  • برخی از دستگاه‌های تصفیه آب، ضمن اینکه املاحی رو که برای سلامتی، مفید هستن، به شدت کاهش می‌دن، همچنین در صورت نگهداری نادرست از این دستگاه‌ها، بار میکروبی اونا، افزایش پیدا می‌کنه و بعضاً به دلیل حذف کلر آب، با آلودگی‌های ثانویه نیز مواجه می‌شن؛ لذا شهروندان محترم می‌تونن در هنگام تهیه دستگاه تصفیه آب، به مبادی رسمی، مانند: شرکتای آب و فاضلاب و مقامات بهداشتی وزارت بهداشت، مطلعان در این حوزه و... رجوع نمایند و مشورت بگیرن؛ چراکه در مناطقی از هر شهری، اصلاً نیازی به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب نیستش و هیچ مسؤول بهداشتی هم توصیه‌ای برای استفاده از این دستگاه هارو نداره.

چند روز پیش، یه آقای محترم! و شیک‌پوشی، با مدرک تحصیلی زیر دیپلم، به محل کارم مراجعه کرد و با ارائه کارت ویزیت، به تبلیغ دستگاه تصفیه آب پرداخت؛ اون اضافه کرد که از این تصفیه آب، برای منزل خودش، مادرش، مادرزنش و فامیلای دور و نزدیکش هم اقدام کرده و قسطی خواهند داد و خودش هم خواهد آمد و شخصاً راه‌اندازی خواهد کرد و راه‌اندازی، هزینه‌ای هم نداره و کاملاً رایگانه و خدمات بعد از فروش هم خواهند داشت و گارانتی داره و از این حرفای قشنگ، قشنگ. 

احتمالاً، شما هم با این افراد مواجه شده‌اید یا گیرشون افتاده‌اید که به هر طریقی شده، می‌خوان حرفشونو اثبات کنن و کالاشونو بفروشن. من وقتی گفتم: باید بررسی و تحقیق کنم، گفت: تحقیق، لازم نیست که؛ فردا، براتون، دستگاهی خواهم آورد و اثبات خواهم کرد آبی که می‌خورین یا با آن، غذا می‌پزین، چه وضعیت هولناکی! داره.

فردای اون‌روز، همون آقا پیداش شد؛ یه دستگاهی با خودش آورده بود؛ لیوان روی میز داخل اتاق رو با سرعت و مثل حرفه‌ای‌ها! برداشت و سریع رفت از سرویس بهداشتی، با آب، پرش کرد و آورد؛ گفت: شما، این آب رو می‌خورین؟ گفتم: بله می‌خوریم. دستگاهی رو که با خودش آورده بود، سریع و مثل حرفه‌ای‌ها! به پریز برق وصلش کرد و اونو داخل لیوان آب قرار داد؛ بعد از دقایقی، آب، کدر شد و به لجن، کشیده شد. گفت: ببین؛ شما درواقع، این رو می‌خورید! و لازم است تا حتماً یه دستگاه تصفیه، تهیه کنید برا خودتون و بهترین دستگاه تصفیه هم، متعلق به شرکت ما هستش! که توضیحشو داده‌ام.

این آقا، کلی تبلیغ کرد و توضیح داد اما بی‌نتیجه و بدون فروش، از اتاق خارج شد؛ چون من گول حرفاشو و آزمایششو نخوردم و صریحاً بهش گفتم: سر من یکی نمی‌تونید کلاه بذارید و گفتم که من حداقل دو، سه واحدی شیمی معدنی و آلی خونده‌ام. امیدوارم با توضیحاتی که در زیر آورده می‌شه، دچار کلاهبرداری‌های اینچنینی نشین.

دستگاه الکترولیز، تشکیل شده از یه الکترود مثبت و یه الکترود منفی که می‌تونه از جنس پلاتین، ذغال یا استنلس استیل بوده باشه؛ با این دستگاه، می‌تونیم آب رو تجزیه بکنیم؛ متأسفانه یه عده افراد سودجو که دلالی و واسطه‌گری برخی شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان دستگاه تصفیه آب رو به عهده گرفته‌اند و پورسانتی از این بابت، دریافت می‌کنن و به خاطر هر تعداد فروشی که دارن، پولی رو دریافت می‌کنن، یه دستگاه الکترولیزی هم در اختیارشون قرار داده شده که قیمتش هم زیاد بالا نیست و بین 60 تا 90 هزار تومن هم قیمتش است.

این افراد، برای جذب و اقناع مشتری‌هاشون، به کمک این دستگاه و با تجزیه آب در جلوی چشمان مشتری، می‌خوان ثابت کنن که آب آشامیدنی لوله‌کشی شده، دارای آلاینده‌هایی هستش و به هیچ‌وجه، قابل شرب نیست و حتی با این روش، آبای معدنی رو هم رد می‌کنن؛ در حالی که آب آشامیدنی و آب معدنی، به علت وجود یون‌های مثبت یا همون کاتیون‌ها، مانند: کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و… که اتفاقاً برای بدن هم مفید هستند، هنگام تجزیه با این دستگاه، به طرف الکترود منفی حرکت می‌کنن و آنیون‌هایی، مانند: کلراید، کربنات، سولفات، نیتریت، نیترات و… نیز به سمت کاتد، حرکت می‌کنن و بعد از اینکه عمل تجزیه رخ می‌ده، رنگی می‌شن و آب رو کدر و لجنی می‌کنن و بویی شبیه بوی آبای گرم همین استخرهایی که با آبای داغ زیرزمینی پر می‌شن، تولید می‌کنن و شفافیت خود رو از دست می‌دن که این اتفاق، در آب مقطر رخ نمی‌ده که به دلیل آن، اشاره خواهد شد.

کلاً در عمل الکترولیز، آب، به عناصر سازنده خود، یعنی اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌شه که در آن، از یه جریان الکتریکی مستقیم و دو الکترود، استفاده می‌شه. آب آشامیدنی رو اینگونه تعریف کرده‌اند که: آب آشامیدنی، به آبی گفته می‌شه که فاقد هرگونه میکروارگانیسم بوده و یون‌های مثبت، مانند: کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و یون‌های منفی، مانند: کربنات، سولفات، کلرید، نیتریت، نیترات، فسفات، در حد استاندارد درش وجود داشته باشن و همچنین میزان مواد محلول اون نیز در حد استاندارد ملی بوده باشه.

آب مقطر، آبی هستش که فاقد هرگونه کاتیون و آنیونه و مقدار کل نمکای محلول در اون هم صفره. یکی از تفاوتای آب آشامیدنی با آب مقطر در اینه که آب مقطر، قادر نیست جریان برقو از خود عبور بده ولی آب آشامیدنی، به علت داشتن یون‌هایی که توضیحش داده شد، قادره جریان برقو از خودش عبور بده. چنانکه اشاره شد، آب آشامیدنی، دارای کاتیون‌ها و آنیون‌هایی در حد استاندارده که وجود اونا، برای بدن انسان مفید و لازمه اما در آب مقطر، این کاتیون‌ها و آنیون‌ها وجود ندارن و عملاً غیرقابل مصرفه. چنانچه گفته شد، وقتی آب آشامیدنی، در دستگاه الکترولیز قرار می گیره، کاتیون‌ها، مانند: کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم، به سمت الکترود آند و آنیون‌ها، مانند: کربنات، سولفات، کلرید، نیترات و نیتریت، به سمت الکترود کاتد حرکت می‌کنن و گازهای اکسیژن و هیدروژن، از آب متصاعد می‌گرده. فلزات که به سمت الکترودها حرکت می‌کنن، رنگی و کدر هستن که باعث می‌شن آب، به شکل لجن دراومده و رنگی بشن.

در عمل الکترولیز، در آب مقطر، به کمک دستگاه الکترولیز، به علت نبود کاتیون و آنیون، آب کاملاً شفاف باقی می‌مونه و فقط، گازای هیدروژن و اکسیژنه که متصاعد می‌شن؛ حال اگه یه محلول الکترولیت، مانند: نمک طعام یا اسید سولفوریک اضافه کنیم، عمل الکترولیز انجام می‌گیره و کاتیون‌ها، به سمت الکترود آند و آنیون‌ها، به سمت الکترود کاتد حرکت می‌کنن و عملی که در آب آشامیدنی اتفاق افتاده بود، در اینجا هم رخ می‌ده.

پس از این توضیحات مختصر اولیه، سودجویی برخی از فروشندگان دستگاه تصفیه آب، یادآوری می‌شه که متأسفانه به دلیل رواج استفاده از انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، برخی از فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب، با تبلیغات نادرست، مانند استفاده از همین عملکرد دستگاه‌های الکترولیز، آبای لوله‌کشی شده شهری رو آلوده و غیرقابل شرب نشون می‌دن. بعضی از این فروشندگان محترم! دستگاه‌های تصفیه آبی رو معرفی و تبلیغ می کنن که  99 درصد نمک‌های آب رو حذف می‌کنه و آب لوله‌کشی شده رو به آب مقطر تبدیل می‌کنه؛ درحالی که حتی اگه چنین اتفاقی هم بیفته، باید گفت که این رخداد، یه امتیاز نیست و حضور این نمکا در آب و برای بدن انسان، مفید و ضروریه.

برخی از دستگاه‌های تصفیه آب، ضمن اینکه املاحی رو که برای سلامتی، مفید هستن، به شدت کاهش می‌دن، همچنین در صورت نگهداری نادرست از این دستگاه‌ها، بار میکروبی اونا، افزایش پیدا می‌کنه و بعضاً به دلیل حذف کلر آب، با آلودگی‌های ثانویه نیز مواجه می‌شن؛ لذا شهروندان محترم می‌تونن در هنگام تهیه دستگاه تصفیه آب، به مبادی رسمی، مانند: شرکتای آب و فاضلاب و مقامات بهداشتی وزارت بهداشت، مطلعان در این حوزه و… رجوع نمایند و مشورت بگیرن؛ چراکه در مناطقی از هر شهری، اصلاً نیازی به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب نیستش و هیچ مسؤول بهداشتی هم توصیه‌ای برای استفاده از این دستگاه هارو نداره.

منبع: روزنامه مهد آزادی، 12 آبان ماه 1398، شماره 162 

رسانه یادآوری، صدای رسای همه مردم

گرد آورنده
Comparative Education
منبع
روزنامه مهد آزادی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

KUBET